EDITORIEL
كلمات افتتاحية
د. إبراهيم فدادي
عميد كلية الآداب والعلوم الإنسانية بنمسيك | رئيس المهرجان
تحت الرعاية السامية لصاحب الجلالة الملك محمد السادس نصره الله تنظم كلية الآداب والعلوم الإنسانية بنمسيك بالدار البيضاء الدورة السادسة
والثلاثين للمهرجان الدولي للمسرح الجامعي في موضوع »المسرح والجنون.»
ينظم المهرجان هذا العام في وقت تشهد فيه مدينتنا تحولات جذرية في جميع المجالات، لا سيما في مجالي الفن والثقافة. وما انخراط وزارة الثقافة
والشباب والتواصل، وولاية الدار البيضاء، ومجلس مدينة الدار البيضاء وجهة الدار البيضاء - سطات، في المشاريع الثقافية والفنية الكبرى لمدينة
الدار البيضاء، وتخصيص ميزانية كبيرة لهما، إلا دليل على الأهمية القصوى التي بدأ يوليها الفاعلون السياسيون لهذين القطاعيين الحيويين كرهان
استراتيجي لتنمية المدينة والجهة.
شاءت مواعيد الزمن وصدف الأقدار أن تكون هذه السنة موافقة للدورة ٣٦للمهرجان، ومما لا شك فيه، فإن الرقم 36له دلالة رمزية في الذهنية المغربية، وهي
دلالة تربطه بقسم الأمراض العقلية والنفسية. لهذا السبب اخترنا »المسرح والجنون« محورا لهذه الدورة وشعارها.
وفي هذا المنحى، اختارت اللجنة المنظمة هذا الموضوع إيمانا منها بأن الجنون كدرجة عليا من الإبداع لا يمكن أن يصله إلا من ملك ناصية التجربة ومستوى عال
من الخيال. إن الجنون هو ما يجعل الإبداع الفني لا حدود له، والإبداع الإنساني خلاق بامتياز.
تبعا لفلسفته، يعتبر المهرجان الدولي للمسرح الجامعي مدرسة، بالدرجة الأولى، يتعلم فيها طلبة الجامعة، ممارسة المسرح كفن من فنون الفرجة، بدءا من الوقوف
والتمثيل أمام الجمهور، واكتساب الثقة في النفس، والاحتكاك مع الشباب من مختلف جامعات العالم، وصولا إلى نشر قيم التسامح والمحبة والجمال...إلخ.
تخرج من مدرسة المهرجان الدولي للمسرح الجامعي للدار البيضاء شابات وشباب تبين لهم أن المسرح ليس موهبة فقط، وإنما وسيلة تمكنهم من ولوج عالم الشغل.
فمنهم من امتهن التمثيل، ومنهم من اختار المهن المرتبطة بالمسرح، فأصبح يشارك في مهرجانات وطنية ودولية. وبذلك، تكون كلية الآداب والعلوم الإنسانية
بنمسيك قد نجحت في جعل الإبداع الفني والنشاط المسرحي طريقا لنجاح العديد من طلبتنا وشبابنا.
إن هدفنا واضح ونبيل، فالغرض من تقديم عروض مسرحية من مختلف القارات، وأنواع الفرجة الأخرى خارج أسوار الجامعة، في المسارح ودور الشباب وفي المركبات
الثقافية، وفي الأحياء الشعبية لمدينة الدار البيضاء ومدن الجهة، ليس هدفه الفرجة فقط، وإنما ينبثق من ضرورة تفاعل شباب هذه الفضاءات، الذين لم يحالفهم
الحظ للدخول إلى الجامعة، مع شباب من فئتهم العمرية من جامعات مغربية ودولية، وهم يقفون على الخشبة واثقين من أنفسهم، ويؤدون رسائل نبيلة ويلهمون الآخرين
بالفن والفرجة، وهو ما يخلق في ذاكرة شباب وشابات الأحياء الشعبية الرغبة في النجاح والتفوق والرغبة في ولوج عالم خيالي فرجوي جنوني.
بالنظر إلى أهمية موضوع »المسرح والجنون« اقترحنا تنظيم ندوة دولية لمناقشته في أبعاده المتعددة، يشارك فيها كبار المفكرين والمختصين في المسرح وعلماء
النفس لإبداء مختلف الآراء حول الجنون كموضوع يحتاج المزيد من التمحيص، وحول أهمية المسرح في معالجة بعض أنواع الجنون وإظهار أن المسرح هو أحسن مجال فني
يمكن أن يعبر فيه الممثلون عن الجنون والأمراض العقلية والنفسية التي تعاني منها البشرية في العقود الأخيرة.
لا يسعنا في الأخير، سوى أن نتقدم بخالص شكرنا لكل شركائنا، من مؤسسات عمومية وخاصة، على دعمهم الدائم لمهرجاننا العتيد. كما نشكر كل الهيئات الإعلامية
التي تواكب مهرجاننا وتوصل صوتنا إلى كل بقاع العالم. لكم منا جميعا كل الشكر والامتنان
Prof. Brahim FADDADI
Dean of Ben M’sik Faculty of Letters and Humanities | President of the Festival
Under the High Patronage of His Majesty King Mohammed VI, may God assist him, the Faculty of Letters and Human Sciences in Ben M’sik, Casablanca, is organizing the thirty-sixth edition of the International University Theater Festival on the theme «Theater and Madness». The festival is being held this year at a time when our city is undergoing significant transformations in all areas, especially in the fields of art and culture. The involvement of the Ministry of Culture, Youth, and Communication, the Wilaya of Casablanca, the City Council of Casablanca, and the Casablanca-Settat Region in major cultural and artistic projects for the city of Casablanca, and the allocation of a large budget for them, is evidence of the utmost importance that political actors are beginning to give to these two vital sectors as a strategic bet for the development of the city and the region. The timing and circumstances have aligned this year with the thirty-sixth edition of the festival. The number 36 holds symbolic significance in the Moroccan mentality, as it is linked to the field of mental and psychological disorders. For this reason, we have chosen «Theater and Madness» as the central theme and slogan for this edition. In this context, the organizing committee has chosen this theme believing that madness, as a higher degree of creativity, can only be reached by those who have a corner of experience and a high level of imagination. Madness is what makes artistic creativity limitless, and human creativity exceptionally innovative. Following this philosophy, the International University Theater Festival is considered a school primarily for university students to learn the practice of theater as an art form of entertainment, starting from standing and acting in front of an audience, gaining self-confidence, interacting with youth from various universities around the world, and promoting values of tolerance, love, beauty, and more. Graduates of the International University Theater Festival in Casablanca have realized that theater is not just a talent, but a means that enables them to enter the world of work. Some have pursued acting, while others have chosen professions related to theater, participating in national and international festivals. Thus, the Faculty of Letters and Human Sciences in Ben M’sik has succeeded in making artistic creativity and theatrical activity a path to success for many of our students and youth. Our goal is clear and noble. Presenting theatrical performances from different continents and other forms of entertainment outside the university walls, in theaters, youth centers, cultural venues, and popular neighborhoods of Casablanca and the cities of the region, aims not only for entertainment but also for the necessity of interaction between the youth of these spaces, who have not had the opportunity to enter university, with youth of their age from Moroccan and international universities, confidently performing noble messages through art and entertainment, inspiring others and creating in the memory of youth from the popular neighborhoods a desire for success, excellence, and entry into a fantastical, theatrical world of madness and joy. Given the importance of the theme «Theater and Madness,» we propose organizing an international conference to discuss its various dimensions, with the participation of leading thinkers and experts in theater and psychology to express different opinions on madness as a subject that requires further scrutiny, and on the importance of theater in addressing certain types of madness, showing that theater is the best artistic field in which actors can express madness and the mental and psychological disorders that humanity has suffered from in recent decades. Finally, we express our sincere thanks to all our partners, from public and private institutions, for their continuous support of our upcoming festival. We also thank all the media outlets that cover our festival and convey our voice to all corners of the world. We are grateful to all of you.
فتاح الديوري مجيد سداتي
الإدارة الفنية
تأتي هذه الدورة في ظروف استثنائية، حيث شهدت رحيل عميد الكلية ورئيس المهرجان الأستاذ رشيد الحضري، الذي نهدي هذه الدورة إلى روحه الطاهرة.
كما شهدت أيضا، تغييرا في إدارة المهرجان ولجنته المنظمة. لكننا مع ذلك، تمكنا، بفضل حسنا الفني وتفانينا الفريد من إعداد برنامج فني وبيداغوجي
وعلمي جدير بالاهتمام والمتابعة. برنامج يستجيب لفلسفة المسرح الجامعي الذي يشهد تطورا ملموسا، يوما بعد يوم، على مستوى التنظير والممارسة،
وعلى المستوى التجريبي، والفني، والجمالي والتقني، وهو تطور ما كان له أن يكون ممكنا لولا وجود مهرجانات مسرحية جامعية دولية تتفاعل فيها
التجارب المسرحية تفاعلا يلغي كل الحدود الجغرافية، ويفتح السبل أمام الفن والإبداع الإنساني الطموح والمتفائل، الباحث عن أفق أكثر جنونا من
جنون الحياة اليومية وتقلباتها. جنون يأسر فيه المبدعون خيال الجماهير حول العالم بإبداعاتهم الفريدة.
يلتقي في هذه الدورة طلبة ومحترفون من مختلف القارات. ورغم اختلاف ثقافتهم وديانتهم وأعراقهم إلا أن المشترك الإنساني الذي يجمعهم هو الفن
والإبداع؛ يجتمعون ليتبادلوا أفكارهم، ويتقاسمون همومهم وأفراحهم، وآلامهم وآمالهم، وجنونهم. فكل المسرحيات المنتقاة، في هذه الدورة، تسلط
الضوء على تعقيدات النفس البشرية في مواجهة عالم يزداد تعقيدا أكثر فأكثر. قصص معاصرة وأخرى تعود بالزمن إلى الوراء، كلها مفعمة بحس إنساني
رهيف نسجت برؤى فنية وجمالية لجيل صاعد من الشباب يطمح إلى التخلص من الظلم والشر والطغيان، ويناضل من أجل الحرية والكرامة والعدالة الإنسانية.
بالإضافة إلى العروض المسرحية، برمجنا عددا من الورشات التكوينية لفائدة الطلبة وهواة المسرح حول التمثيل والارتجال والجسد والفضاء. سيؤطر هذه
الورشات فنانون مغاربة وأجانب. كما برمجنا أيضا، ندوة علمية في موضوع »المسرح والجنون،» حيث سيجتمع فيها أساتذة جامعيون وباحثون وفنانون وعلماء
نفس لتشريح ظاهرة الجنون في علاقتها بالمسرح.6
كعادته، يحتفي المهرجان كل عام برواد المسرح المغربي الذين تركوا بصماتهم في تاريخ المسرح المغربي. وقد اختار المهرجان هذه السنة رائد المسرح
الفردي الممثل والمخرج عبد الحق الزروالي والممثل التلفزيوني والسينمائي المقتدر عز العرب الكغاط. كما دأب المهرجان أيضا، على تكريم شخصية
إعلامية قدمت خدمات جليلة للمهرجان وللمسرح وللثقافة والفن بشكل عام، وفضيلة أنور واحدة من تلك الوجوه الإعلامية التي سطع نجمها على القناة
الثانية، فلهم منا جميعا كل الحب والتقدير والعرفان.
إننا نسعى كعادتنا أن يكون »المسرح للجميع« أو على حد تعبير جيل رونو »نريد مسرحا في الحياة وحياة في المسرح.»
إننا ندعوكم جميعا للاحتفال بالمسرح، فهلموا لنتقاسم جميعا لحظات الجنون هذه
Majid Seddati Fettah Diouri
Direction artistique
This course comes in exceptional circumstances, as it witnessed the departure of the college dean and the festival president, Professor Rachid El Hadari, to whom we dedicate this course to his pure soul. It also saw a change in the festival management and its organizing committee. Nevertheless, thanks to our technical competence and unique dedication, we were able to prepare an interesting, educational, and scientific program worthy of attention and follow-up. A program that reflects the philosophy of university theater, which is witnessing tangible development day by day, in terms of theory and practice, as well as experimental, artistic, aesthetic, and technical levels. This development would not have been possible without the presence of international university theater festivals where theatrical experiences interact, eliminating all geographical boundaries, and opening the way for ambitious and optimistic artistic and human creativity, seeking horizons more insane than the daily madness and fluctuations of life. A madness in which creators captivate the imagination of audiences around the world with their unique creations. In this course, students and professionals from different continents come together. Despite their cultural, religious, and racial differences, the common humanity that unites them is art and creativity; they come together to exchange ideas, share their concerns, joys, pains, hopes, and madness. All the selected plays in this course shed light on the complexities of the human psyche in the face of an increasingly complex world. Contemporary stories and others dating back in time, all filled with a delicate human sense woven with artistic and aesthetic insights for a rising generation of youth aspiring to rid the world of injustice, evil, and tyranny, and struggling for freedom, dignity, and human justice. In addition to theatrical performances, we have organized a number of training workshops for students and theater enthusiasts on acting, improvisation, body movement, and space. These workshops will be led by Moroccan and foreign artists. We have also organized a scientific symposium on the topic of "Theater and Madness," where university professors, researchers, artists, and psychologists will gather to analyze the phenomenon of madness in relation to theater. As usual, the festival celebrates each year the pioneers of Moroccan theater who have left their mark on the history of Moroccan theater. This year, the festival has chosen to honor the pioneer of solo theater, actor and director Abdelhak Zerouali, and the accomplished television and film actor Aze Elarab Keghat. The festival also continues8 its tradition of honoring a media personality who has provided great services to the festival, theater, culture, and art in general, and this year, we honor Anwar Wahid, one of those media faces whose star has shone on the second channel. To all of them, we extend our love, appreciation, and gratitude. As always, we strive to make «theater for everyone» a reality, or in the words of Jean Renoir, «we want a theater in life and life in the theater.» We invite all of you to celebrate theater, so come and let us all share these moments of madness together!
Program
Festival Program
Participation 2024
Registration for the Workshops
Honoring
Fadila Anwar فضيلة أنور
A journalistic account from the channel’s biography
Ms. Fadila Anwar was among the constellation that participated in the launch of the second channel on March 4, 1989. In connection with this media event, she underwent a year-long training period in Paris in various fields related to technical, artistic, and administrative aspects, to join as a young journalist who had her place on the national level. In 1989, Fadila Anwar had just graduated from the Higher Institute of Journalism in Rabat. She immediately joined the top students of her class in an experience of media representation for a modern, democratic, and open-minded Morocco to itself and the world with professionalism and distinction. She went through various tasks ranging from news presentation, program preparation, hosting, management, production of reports, documentaries, and interviews with public figures until she qualified for the position of Deputy Director of News at the second channel. She is now the Editor-in-Chief of the news department. For the efficiency of a serious and leadership woman, she has been honored on several occasions, notably receiving a royal medal in 2004 in recognition of her efforts to develop the sector and serve her country from her media position and her positioning in the forefront. For her competence and professionalism, she became a member of the 15th edition judging committee for the Grand National Press Award in 2017. She also received the Excellence Award for Moroccan Women in the name of an international foundation.
Abdelhak Zerouali عبد الحق الزروالي
A Remarkable Figure in Moroccan and Arab Theater
To study modern Moroccan theater in its transformations and developments, one must certainly consider the experience of Abdelhak Zerouali. He is a multifaceted individual who has made significant contributions as a playwright, poet, writer, journalist, and radio personality. He has been in tune with the experiences of different generations, witnessing the creative sensitivities of pioneers, crossing the world of amateur theater, and aspiring towards professionalism. His theatrical journey spans over half a century, marked by work, achievements, and a substantial presence in the artistic realm. Abdelhak Zerouali embarked on his theatrical journey between 1961 and 1965 with the play «For the Sake of the Nation» alongside the «Artistic Unity» group. When the group disbanded, he founded the «Buds» group with the support of the Moroccan novelist and writer Khnata Bennouna. He later joined the «Popular Theater» group, winning a theatrical work in 1968 under the chairmanship of Taïeb Seddiki. In 1976, many critics and scholars view it as the official launch year of individual theater in Morocco during the Mondrama Festival in Rabat. This festival solidified the experience of the creative Abdelhak Zerouali, who accumulated a rich repertoire in this artistic style.
Aze El Arab El Keghat عز العرب الكغاط
A Pioneer in Moroccan Art The authentic Moroccan artist, who opened up broader horizons for Moroccan art
No one can deny the prestigious status of the authentic artist Ezz El Arab El Keghat, as one of the pioneers of theater and television art. Thanks to his talent and personality, he managed to establish himself as an artist with special qualifications. These qualities enabled Aze El Arab El Keghat, a native of Fez, to participate in a number of plays, including: «Victim of Duty,» «Layla,» «The Whirlpool,» «He Lied to the Angels,» «I Said I’m Working,» «Good News,» «Shemisha’s Improvisation,» «Fes’s Improvisation,» «Memories from the Future,» «Seller of Worry,» «Boujdid,» … He also participated in a variety of films, in addition to his participation in many Moroccan television works, including the series «Sword of Darkness» by Ibrahim Shukairi, and «The Stranger» by Leila Al-Turki, …etc. Due to his commitment and distinguished and continuous artistic work, the Moroccan theater, cinema, and television actor has received multiple honors, including: his recognition at the Casablanca International Festival and the Marrakech International Theater Festival, and the Tissa Festival for Asian-Moroccan short films at the National Forum for Amateur Cinema…etc. He has also received numerous awards: Best Actor Award at the Malmo International Arab Cinema Festival and Best Actor Award at the Tetouan International Theater Festival…etc.
Events
jury
لجنة التحكيم
Alain Chevalier
Professor of Thaeter Co-director at RoyaLiègel University Theatre of Liège - BelgiumEugenia Cano
Professor of Art and Theatre Iberoamerican University León - Mexico President of the juryHafida Khouyi
Professor of Art - Actress MoroccoHayat Zirari
Professor, Researcher in social and cultural anthropology MoroccoSiham Assif
Actress MoroccoAbdelouahed Mouaddine
Art Professor Actor and director MoroccoPartenaires
les partenaires du festival
Contact
Contactez nous
Adresse:
Hay El Baraka Av. Errahmouni Boualam, Casablanca 20670
Période du festival:
July 2024:
01 > 07
Email:
fitucfituc@gmail.com
Phone:
Phone (1): +212 (0) 5 22 70 50 96
Phone (2): +212 (0) 5 22 70 50 97
Fax: +212 (0) 5 22 70 51 00